עמוד הבית תזונת ילדים ונוער

תזונת ילדים ונוער

תפריט דיאטה לילדים ובני נוער

אחרי שנים בהם עבדתי עם ילדים ובני נוער ביחידה לתזונה ודיאטה במרכז שניידר לרפואת ילדים בישראל ועבודה בפרוייקטים לקידום בריאות במסגרות גנים ובתי ספר מטעם ה"גוינט ישראל" בפרוייקט אשלים, אני מבינה שלתזונה נכונה השפעה מכרעת על התפתחות תקינה של פעוטות, ילדים ובני נוער. הבסיס התזונתי והרגלי האכילה שנרכשים בגיל צעיר, מלווים אותנו לאורך חיינו. 

אנחנו לא יכולים לשלוט באופן מוחלט על מה שהילדים שלנו מכניסים לפה. הרי גם אם ממש נתאמץ, תמיד תהיה נשמה טובה בגינה שתציע לפשוש במבה או ביסלי, וסבא וסבתא עדיין חושבים שפינוק ואהבה מראים לנכדים על ידי פיטום בממתקים. מה גם שברגע שאנחנו אוסרים על הגוזלים שלנו לאכול ממתקים וחטיפים, הם ירגישו חסך והצורך שלהם לאכול אותם רק יעלה.

במדינת ישראל עולה מדי שנה אחוז הילדים שסובלים מעודף משקל והשמנה. כל ילד רבעי בישראל סובל מעודף משקל, וכל ילד שביעי סובל מהשמנה. חיפוש האשמים לא יעזור לילדיכם לרדת במשקל, ובטח שלא ילמד אותו איך לאכול בריא ונכון. ילדים צריכים ללמוד לשים לב לתחושות הפיסיות שמסמנות רעב ושובע, יש לעודד אותם לאכול רק כשרעבים ולהסביר שזה גם בסדר לא לסיים את כל המנה שהוגשה בצלחת.

אנחנו חיים בתקופה בה אוכל מהווה הרבה יותר מדרך להתקיים ולשרוד. אוכל מלווה אותנו ואת ילדינו מבוקר ועד ערב, ההתעסקות באוכל ומשקל גוף לא פוסחת גם על הצעירים ביותר. אורח חיים נכון והרגלי אכילה בריאים הם לא עוד סלוגן. דרך ההתנהלות עם מזון בבית ומה שנציג לילדים כנורמה התנהגותית, ילוו אותם במשך חייהם הבוגרים. חשוב לזכור שילדים שמנים יהפכו בעתיד למבוגרים שמנים, ונכון יש מספר מצומצם של מבוגרים שמנים ובריאים, אבל לרוב השמנה מלווה בתחלואה וירידה באיכות החיים.

למגפת ההשמנה תופעות לוואי נוראיות. יתר לחץ  דם, מחלות לב וכלי דם, עודף כולסטרול ואפילו סכרת מסוג 2 הן רק חלק מההשפעות ההרסניות של השמנה. אם פעם מחלות אלו היו נחלת האוכלוסייה הבוגרת, היום אנחנו מגלים שיותר ויותר ילדים ובני נוער מפתחים מחלות שהן תופעות לוואי מובהקות של השמנה.

לאכול את העוגה ולהישאר רזההסיבה להשמנת ילדינו אינה תלויה אך ורק בהרגלי התזונה שלהם, היא גם תלוי בהרגלי הפעילות הגופנית. הילדים של היום חיים אורח חיים ישבני. שעות שעורי הספורט בבית הספר מצומצמות כל שנה. הפתרונות התחבורתיים כאופניים, קורקינטים והליכה הפכו לממונעים. ושעות הרביצה מול מסכי טלויזיה, מחשבים, טלפונים חכמים וטבאלטים עולה כל הזמן. התוצאה של אורח חיים ישבני היא ירידה משמעותית בהוצאה האנרגתית היומית. הילדים שורפים הרבה פחות קלוריות ממה שהם מכניסים, ובהתאם לכך עולים במשקל בקלות.

השמנה היא לא רק אויב בריאותי לילד, חמור מכך, היא אויב חברתי, והשלכותיה לעיתים חמורות וארוכות טווח. מחקרים רבים מצביעים על כך שילדים עם מעודף משקל והשמנה סובלים מבידוד חברתי והתנכלות מצד בני גילם וחבריהם לספסל הלימודים.

אז מה עושים? איך נעזור לילדינו לאמץ אורח חיים בריא ולרדת במשקל?

עלינו לזכור שהילדים שלנו אינם אשמים בכך שהם סובלים מעודף משקל והשמנה. ילדים הם נוף מולדתם, וברוב הפעמים ילד שרואה בבית התנהלות אכילה מסויימת יאמץ אותה. אנחנו מבינים היום שהילדים סופגים מהסביבה דפוסי התנהגות בין אם דפוסי אכילה ובין אם דפוסי פעילות גופנית.

אם ברצוננו לעזור לילדינו, עלינו להבין שלא רק הילדים צריכים לשנות, על ההורים חלה אותה מחוייבות בדיוק. תבינו שאין סיכוי שילדיכם יסכימו לאכול סלט בזמן שאתם לא מסכימים להכניס ירקות לתפריט היומי. אין סיבה שפעוט שחי בבית בו שותים שתייה מתוקה ומיצים, יסכים לשתות מים ויוותר בקלות על השתייה עתירת הקלוריות.

ברגע שאנחנו נעשה סוייץ התנהגותי אמיתי יהייה קל לרתום את ילדינו לשינוי שיאפשר להם לאמץ הרגלי אכילה נכונים ובריאים. השינוי צריך להיות הדרגתי, איטי ובלתי מורגש. שינוי שיסחוף את הילדים להצטרף, ולא יגרום להם להרגיש מבודדים משאר בני המשפחה.

תזונת ילדים ונוער, איך עושים את השינוי בקלות ובהצלחה?

בפגישות אישיות איתי תקבלו ליווי אישי, ומקצועי. נעבוד בכל המישורים ריגשי, פסיכולגי ובריאותי.

אני מלווה אתכם בדרך ליצירת אפשרויות בחירה נכונות יותר לילדכם בביתכם ומחוץ לו.
לא עוד מזון מעובד, ממתקים במקום אוכל ומלחמות על "בא לי קינוח ואחרי זה אוכל".

במהלך טיפול קליל וידידותי בסביבה נעימה לילדים, אדאג לתת לכם את כל הכלים שבעזרתם יוכלו הילדים להמשיך בשגרת חייהם ולרדת במשקל תוך כדי. הטיפול יהיה מקצועי ויעיל, ויכלול שינויים קטנים ככל הניתן. השינוי עשוי לקחת יותר זמן מדיאטה דלת קלוריות, אך עם שני הבדלים עיקריים:

1. הילד לא ירגיש אומלל ובעונש

2. השינוי יהיה הדרגתי וישמר לאורך זמן

אפשרות לטיפולים משפחתיים, ליווי אישי והדרכה של ההורים, הילד לא חייב להיות מעורב כלל בתהליך.

רוצים לעזור לילדים שלכם לשמור על אורח חיים בריא ? צפו בראיון שלי בנושא תזונה נכונה ואיך נלחמים ב"תופעת ההשמנה"

להשאיר תגובה

התקשרו לקביעת פגישה!